Afstellen van een rc nitro motor

Hoe stel ik mijn nitro motor af?

afstellen van de nitro rc motor

afstellen van de nitro rc motor

Het afstellen van een nitro rc motor is iets waar je even handigheid in moet krijgen.
Vooral omdat je iedere keer als je gaat rijden met je nitro rc auto je motor moet starten en soms ook nog even de motor van je rc nitro auto moet afstellen.
Heb je eenmaal een juiste afstelling gevonden dan wil dit niet zeggen dat dit de volgende keer als je start ook nog de juiste afstelling is.
Dit is juist het leuke aan het rijden met een radiografische nitro auto.

Wat heeft invloed op het afstellen van mijn nitro rc motor?

Niet alleen de toevoer van lucht en benzine is bepalend voor de afstelling van je nitro auto.
De temperatuur en vochtigheidsgraad van de buitenlucht is zeker ook bepalend voor hoe je de carburateur moet afstellen om deze goed stationair te laten lopen.Door deze invloeden van buitenaf moet je dus steeds weer zoeken naar de juiste afstelling.
Meestal is het ook zo dat als de carburateur eenmaal goed afgesteld staat bij warme motor dat hij dan met dezelfde afstelling niet start bij een koude motor.Wil je de nitro auto starten met een koude motor dan is het raadzaam om de hoofdsproeier iets open te draaien zodat de motor meer nitro / benzine krijgt.
Is de motor van je rc auto warm gedraaid dan kun je de hoofdsproeier weer iets verder dicht draaien.

Schuifcarburateur of carburateur met draaiende gasschuif

Er zit verschil in het afstellen van verschillende carburateurs.
Zo zijn er carburateurs voor nitro rc auto’s te krijgen met een draaiende gasschuif die wat gevoeliger zijn in het afstellen dan een schuifcarburateur.
Een een schuifcarburateur is wat dat betreft minder gevoelig maar meestal wordt er gekeken naar de prijs van de rc auto en dan is een schuif carburateur toch net iets duurder dan de normale carburateurs met een draaiende gasschijf voor je rc auto.

Het afstellen van de nitro rc autogemakkelijk draaiende werkbank voor werkzaamheden nitro modellen

Voordat je start met het afstellen van je nitro rc motor is het verstandig om de auto met de aangedreven wielen van de grond te zetten.
Hiervoor hebben wij een handige werkbank zodat je rc model auto gemakkelijk kan worden gedraaid Begin met de auto op een verhoging te zetten zodat de aangedreven wielen vrij van de grond staan.

Afstellen van de hoofdsproeier

De eerste stap in het afstellen van je nitro rc auto begint met het afstellen van je hoofdsproeier. Hierdoor wordt de verhouding van het brandstof en lucht mengsel bepaald.

Als de hoeveelheid brandstof en lucht niet kloppen in het mengsel dan loopt de motor niet helemaal goed.
Te veel brandstof is niet goed voor de nitro motor, maar ook teveel lucht is niet goed voor de nitro motor.
Omdat bij nitro motors de olie in de nitro benzine voor de smering zorgt is het niet goed voor de motor als er te weinig benzine en dus ook olie in de motor komt tijdens de verbranding.
Als de motor te weinig brandstof krijgt, krijgt hij ook te weinig smeerolie, waardoor de smering niet meer optimaal is waardoor de motor te warm zal worden en vast zal lopen.
Het gevolg van een vastloper is :

  • schade aan zuiger
  • schade aan de cilinderwand
  • schade aan de drijfstang
Let dus op dat je de hoofdsproeier dus niet te ver dicht draaid.

Basisstand van de carburateur nitro rc auto

Bij ieder nitro rc model staat in de handleiding de basisstand van de carburateur beschreven
Dit geeft aan in welke stand dat de carburateur moet worden afgesteld voordat je met het afstellen van de motor begint.
Om de basisstand van de nitro carburateur te bereiken dient de sproeier dichtgedraaid te worden en dan afhankelijk van het type carburateur een paar slagen opengedraaid.
Normaal is de basis stand na dichtdraaien vaak maar 3 halve slagen.

Carburateur vullen met nitro fuel

Nadat je deze voorgaande stappen hebt gedaan en dus nu de basisstand van de nitro carburateur hebt bereikt is het zaak om de brandstof naar de carburateur te pompen.
Dit kan door het gebruik van een pompje op de tank.
Beschik je niet over een benzine pompje dan kun je ook gewoon de uitlaat dicht houden met je hand en terwijl je de uitlaat dicht houdt kun je aan de starter trekken.
Doordat je met gesloten uitlaat aan de starter trekt zal de brandstof van je nitro rc auto vanuit de tank naar de carburateur worden gepompt.
Je ziet nu de brandstof door de slang naar de carburateur gaan.

Gloeiplugdriver aansluiten

Is de brandstof eenmaal bij de carburateur dan is het tijd om je gloeiplugdriver aan te sluiten.
Door met de trim op je handzender een beetje meer gas te geven zou je nu in staat moeten zijn om de motor van je nitro model te starten.De motor start niet in een paar trekken:
Start de motor niet binnen een paar keer dan dien je de gloeibougie driver van de motor te verwijderen en nadat je de gloeiplug hebt gedemonteerd moet je controleren of de gloeiplug droog of nat is.

De gloeiplug is droog

Is de gloeiplug droog dan krijgt de motor van je nitro model auto niet genoeg of geen brandstof .
Je kunt de hoofdsproeier nu iets verder opendraaien.
Onthoud wel hoeveel je aan de stelschroef draait voor toekomstige afstellingen.

De gloeiplug is nat

Is de gloeiplug nat dan moet je de werking van de gloeibougie controleren.
Dit kun je door hem in de openlucht aan te sluiten op de gloeiplugdriver, de gloeibougie zou nu moeten oplichten.
Licht de gloeiplug niet op dan is of de gloeiplug driver leeg of de gloeiplug is kapot.

Controleren van de gloeiplugdriver:

Controleren van de gloeiplugdriver is gemakkelijk te doen door een nieuwe gloeiplug aan te sluiten. Sluit een nieuwe aan om de driver te controleren.

Is de gloeiplug defect dan kun je deze gemakkelijk vervangen en zou de auto moeten starten bij de volgende poging.

Is de gloeiplug en de gloeiplug driver goed dan is de gloeiplug nat door een te rijke afstelling van het brandstofmengsel, hierdoor is er teveel brandstof in de nitro motor gekomen en hierdoor is de nitro motor verzopen.

Om te controleren of de motor van je rc auto is verzopen moet je vol gas geven en aan de starter trekken zonder dat de gloeiplug is gemonteerd.
Als je dit doet dan zal er een hoop gasmengsel uit de motor komen in de vorm van druppels brandstof.
Komen er geen druppels brandstof meer uit de motor dan kun je de gloeiplug weer monteren.
Draai de hoofdsproeier iets meer dicht(1/8), en probeer opnieuw te starten.
Start de motor nog niet dan kun je de hoofdsproeier weer iets meer dicht draaien.
Je kunt deze procedure herhalen totdat de motor aanslaat.

Laat de motor na het starten nog even lopen met de driver aangesloten, en controleer of de motor blijft lopen als je het gas een beetje opendraaid.
Blijft de motor lekker goed lopen dan kun je de gloeiplugdriver losmaken.
Nu kun je gaan controleren of de motor goed opneemt als je een beetje gas geeft.
Pikt de motor goed op na het gs geven dan ben je klaar met afstellen en kun je gaan rijden met je nitro rc auto totdat de motor warm is. Hierna dien je weer de motor af te stellen.

Nitro rc Motor neemt niet goed op

Neemt de motor niet goed op dan dien je de hoofdsproeier één of twee standjes verder open te draaien en opnieuw te starten

Afstellen van een warme nitro motor

Als de auto rijdt en de motor warm is, kun je verder gaan met afstellen van hoofd- en opneemsproeier indien nodig. Maar deze is vaak standaard afgesteld.
Ook is het zo dat de stand van de ene sproeier de werking van de andere sproeiers beïnvloedt .
Dus als de ene versteld wordt, moet vaak de andere ook iets versteld worden.

Wat is een veilige afstelling voor mijn nitro motor

Een van de meest veilige afstellingen voor een nitro auto is als de motor net tegen het viertakken aan loopt bij vol gas.
Met viertakten wordt bedoeld dat de motor op volle snelheid iets gaat pruttelen, meestal gaat dit gepaard met wat meer rook productie.
Dit pruttelen en meer rook is een verschijnsel dat optreedt wanneer de motor van je rc auto iets te veel brandstof krijgt. Omdat in de brandstof ook een hoeveelheid smeerolie zit zal de auto meer gaan roken als hij meer brandstof en dus ook meer smering krijgt.
Zo weet je dus dat de rc motor genoeg smering krijgt.Als de motor te erg viertakt dan kun je dit verminderen door de hoofdsproeier nog één tandje verder dicht draaien tot het punt dat de motor net niet meer viertakt en de auto nog iets harder gaat rijden.

Ideale afstelling nitro rc auto

De bestel afstelling voor de levensduur van de motor is als hij met wind tegen niet viertakt, en met wind mee net iets begint te pruttelen op volle snelheid.
Mocht je nu de hoofdsproeier nog iets verder dicht draaien dan loopt de motor voor een hele korte tijd nog even iets harder maar zal na een tijdje in 1 klap vastlopen.

De mate waarin de motor opneemt na het gas geven ofwel het optrekken vanuit stilstand is afhankelijk van de opneemsproeier.

Deze opneemsproeier zit bij sommige nitro motoren in de gasschuif waar het kogelkopje van de de gas stang zit en bij andere motoren zit de opneemspoeier recht tegenover aan de kant van de hoofdsproeier.

Met deze spoeier wordt dus brandstof / lucht afstelling voor stationaire en lage toeren afgesteld.
Als je de sproeier nu linksom draait dan krijgt de motor iets meer brandstof tijdens het gas geven (rijkere afstelling).
Draai je de sproeier nu rechtsom dan krijgt hij iets minder benzine en lucht (armere afstelling).
Meestal doe je er goed aan om de afstelling van deze spoeier iets rijker af te stellen dan de hoofdsproeier.
Maar wij adviseren je om hiermee te experimenteren.

Verdraai de sproeiernaalden per keer met niet meer dan 30 graden. Kijk of linksom draaien het verschijnsel verbetert of verslechtert, en bepaal daarvan of je nog iets verder moet draaien of de andere kant op moet.

Stationair afstellen van de nitro rc motor.

Loopt de motor eindelijk goed dan is het zaak om hem nog af te stellen voor stationair lopen.
Door deze in te draaien gaat de motor (met gas los) harder lopen, draai je hem uit, dan gaat hij langzamer lopen. Stel hem zodanig af dat de motor makkelijk blijft lopen, zonder dat de koppeling gaat pakken
Verder is ook het type gloeiplug van belang, deze zijn er diverse graduaties, van “warm” naar “koud”. Een te warme gloeiplug gaat snel kapot, en de kans op schade aan de motor is groter. Een te koude gloeiplug koelt te snel af als de motor niet belast wordt, zoals bij stationair draaien, en zal bij gas geven niet warm genoeg meer zijn om de extra hoeveelheid gasmengsel te ontsteken, waardoor de motor ook af slaat.
Zo zie je dat het afstellen van een gloeiplugmotor dus niet zo simpel is en het kan wel even duren voor je alles goed onder de knie hebt.

Author: 

    Related Posts

    No Response

    Leave a Reply